In één op de vijf huishoudens is een slim huishoudelijk apparaat te vinden. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope naar aanleiding van zijn Smart Home Monitor.
Gemak in huis
Allereerst even de cijfers op een rij. Twintig procent van de Nederlandse huishoudens bezit inmiddels slimme huishoudelijke apparatuur. Dit komt neer op ongeveer 1,6 miljoen Nederlandse huishoudens. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 14%. Ten opzichte van 2021 is deze categorie dus gestegen met 6%-punt. Men heeft het vaakst een slimme robotstofzuiger (10%), wasmachine (5%) of vaatwasser (3%).
De belangrijkste motivaties om een slim huishoudelijk apparaat te kopen zijn volgens het onderzoek: Gemak en comfort (67%). Vervolgens kopen veel mensen zo'n product om een verouderd product te vervangen (53%). Ook kostenbesparing is een belangrijke drijfveer (30%). Een percentage van 14% schaft de apparaten aan uit nieuwsgierigheid en 9% is een gadgetliefhebber die graag de nieuwste innovaties in huis heeft.
Top 3 merken slimme huishoudelijke apparaten
In de Smart Home Monitor is ook te zien welke merken populair zijn. Op het gebied van robotstofzuigers is iRobot met 37% de duidelijke marktleider. Op ruime afstand volgen Philips (7%) en Xiaomi (6%). Bosch is het meest verkochte merk als het gaat om slimme wasmachines en drogers (24%). Samsung staat met een aandeel van 18% op de tweede plek en Miele volgt op plaats drie (16%). Siemens is nummer één in de categorie vaatwassers met een marktaandeel van 44%. Daarna volgen Bosch (41%) en Atag (5%).

Hoeveel slimme huishoudelijke apparaten heb jij in huis? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.